Przyczepka rowerowa może być świetnym uzupełnieniem zestawu bajkpakingowego. Przyczepka może być również wykorzystana do codziennej jazdy po mieście w ramach dojazdów do pracy lub na zakupy, szczególnie warto rozważyć użycie przyczepki rowerowej w porze zimowej, gdy śnieg zalega na drogach rowerowych, ponieważ przyczepka rowerowa typu Extrawheel poprawia trakcję roweru w grząskim i śliskim terenie.
Do pracy zimową porą z przyczepką.
Przyczepka to z pewnością spory wydatek, ponieważ wymaga wykorzystania sakw rowerowych. Jeżeli jednak planujemy wielosezonowe wykorzystanie przyczepki, to z pewnością jej zakup ma sens. Oczywiście przyczepka nie jest rozwiązaniem idealnym, ale na pewno o wiele lepszym niż np. tylny bagażnik i wpięte w niego sakwy. Jednokołowa przyczepka Extrawheel umożliwia przede wszystkim:
– odciążenie koła napędowego, przez co poprawiona zostaje jego praca poprzez zmniejszenie tarcia na wskutek mniejszego obciążenia
– przeniesienie ciężaru z tylnego koła na dodatkowe koło zmniejsza również ryzyko uszkodzenia elementów koła napędowego podczas przejazdu w trudnym terenie
– poprawiona zostaje trakcja roweru, dlatego, że sakwy rowerowe ulokowane są znacznie niżej niż na bagażniku
– przyczepka rowerowa stabilizuje (trzecie koło) rower podczas jazdy w grząskim terenie
Przyczepka idealnie nadaje się do jazdy w trudnym terenie.
Moim zdaniem są to najważniejsze zalety przyczepki rowerowej sprawiające, że jest ona lepszym rozwiązaniem niż tylny bagażnik rowerowy. Malkontentom, którzy nie mieli w praktyce do czynienia z jednokołową przyczepką rowerową pragnę powiedzieć, że w przypadku sporego bagażu, czyli dwóch sakw np. 30 litrowych o wadze 12-15 i więcej kg o wiele przyjemniej jedzie się z przyczepką rowerową niż z sakwami zamontowanymi na tylnym bagażniku – opinia ta dotyczy również podjazdów, na których z przyczepką rowerową jedzie się zauważalnie łatwiej.
Zasada jazdy z przyczepką jest następująca: podpinamy, jedziemy i pamiętamy, że jeżeli przód roweru przejdzie, to przyczepka również da radę – ta zasada dotyczy nie tylko szerokości przejazdu np. pomiędzy drzewami, skałami, ale również nierówności terenowych na których przyczepka podskakuje niczym piłka.
Z przyczepką przez Beskid Niski.
Oczywiście przyczepka rowerowa musi przegrać z zestawem bajkpakingowym podobnie jak tylny bagażnik rowerowy. Przyczepka jest jednak świetnym dodatkiem pozwalającym np. przewozić dodatkowy lekki bagaż np. żarcie liofilizowane lub ciuchy, można wpiąć ją również do roweru, aby – jak wspomniałem powyżej – jeździć z nią zimą do pracy i na zakupy. Osobiście wolę targać ciężkie 10 kilogramowe zakupy w przyczepce niż na bagażniku, ponieważ droga ze sklepu choć w całości ciągnąca się drogami rowerowymi jest jednak nierówna i okraszona wysokimi krawężnikami, których pokonywanie rowerem z oponami 700x32c i ciężkimi sakwami na tylnym bagażniku nie należy do przyjemności. Mając 10 kilogramów i więcej rozparcelowane w sakwach na przyczepce mogę zjeżdżać z krawężników na pełnym pędzie, nie dbając o uszkodzenie koła w przyczepce.
Z przyczepka rowerową na zakupy.
Przyczepka Extrawheel umożliwia założenie dość szerokiej opony. Osobiście w przyczepce ciągniętej rowerem z kołami 27,5 cala mam zamontowane koło 26 cali a w nim oponę 26×2,2. Dzięki temu przyczepka świetnie radzi sobie na nierównościach, dobrze wybierając drogę również podczas przejazdu po korzeniach i większych kamieniach.
W internecie pojawiają się głosy krytyczne wobec przyczepek rowerowych, jednak jako osoba, która z przyczepką przejechała sporo różnorodnych tras (m.in. w Beskidzie Niskim) uważam, że głosy te należą do osób, które z przyczepką rowerową nie miały nigdy do czynienia.
Np. pokonywanie poważniejszych przeszkód terenowych typu zwalone w poprzek drogi drzewa, pionowe skarpy, głębokie rzeki jest o wiele łatwiejsze z przyczepką niż z sakwami wpiętymi na bagażnik – chcąc oddzielić sakwy od roweru po prostu wypinamy przyczepkę, przenosimy rower a następnie przyczepkę z sakwami i wpinamy przyczepkę na powrót do roweru.Operacja wypięcia i wpięcia przyczepki zajmuje nie więcej niż 5 sekund. O wiele dłużej trwa wypinanie i zakładanie sakw rowerowych.
Szybkie wypięcie przyczepki i przeniesienie bagażu.
Do przyczepki Extrawheel możemy dokupić bagażnik montowany w górnej części przyczepki. Bagażnik przydaje się do przewożenia złożonych masztów namiotu, które albo z trudem zmieszczą się w sakwach. Nawet jeżeli nie planujemy wpinać na bagażnik dodatkowego bagażu warto go zakupić, ponieważ po zamianie opony na szerszą będziemy musieli zdemontować błotnik oferowany wraz z przyczepką, natomiast przyczepka bez błotnika potrafi mocno chlapać. Do bagażnika możemy natomiast podpiąć giętki błotnik z tworzywa sztucznego – mam na uwadze typowy profilowany lekki i tymczasowy błotnik, który podpinany jest na rzepach.
Dla kogo jest przeznaczona jednokołowa przyczepka rowerowa?
Dla osób które jeżdżą z sakwami w trudnym terenie i chciałyby poprawić komfort jazdy, które zimą jeżdżą do pracy z sakwami, wykorzystujących rower do robienia zakupów przewożonych w sakwach rowerowych, dla osób planujących długą wyprawę rowerową.
Przyczepka rowerowa to także rewelacyjny dodatek do rowerów składanych, które najczęściej nie są wyposażone w bagażnik.
Przyczepka jest na pewno godnym uwagi dodatkiem. Jazda z nią daje sporo frajdy i z całą pewnością oferuje nowe wrażenia. Osobiście, choć przyczepkę wykorzystuję obecnie jedynie w sezonie zimowym, darzę Extrawheel wielkim sentymentem i miło wspominam czas, gdy jeździłem z nią w terenie.